1) REFLEKSI PENGAJARAN MIKRO TEACHING
Alhamdulillah dan syukur ke hadrat
Allah SWT atas limpah kurnia dan rahmatnya dapatlah saya menyempurnakan tugas
ini dengan baik. Saya juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih terhadap
pensyarah saya Encik Ibrahim Thamby Chik dan Tutor saya Encik Abdul Aziz
Abdullah kerana banyak memberi tunjuk ajar dan bimbingan yang tak pernah
mengenal erti jemu semasa proses membuat tugasan ini berjalan. Tajuk pengajaran
microteaching pada kali ini adalah “Alat
Yang Digunakan Untuk Bersuci”. Tajuk yang penting bagi solat kerana jika
pelajar tidak faham ,sembahyang mereka tidak sah kerana tidak bersuci daripada najis.
2. KEKUATAN
Setelah diteliti dalam pengajaran
mikroteaching set induksi selama 5 minit pada kali ini. Guru yang mengajar
memulakan set induksi dengan menggunakan menggunakan bahan semula jadi
atau bahan maujud iaitu daun dan bahan
yang bukan maujud iaitu gambar. Guru menunjukkan bahan tersebut dan bersoal
jawab dengan murid. Ternyata dengan penggunaan bahan yang disebutkan tadi amat
berkesan untuk menarik minat murid terhadap objektif pengajaran dan
pembelajaran pada kali ini.
Kelebihan dan kekuatan yang dapat
dikesan dalam menjalankan set induksi dalam tugasan micro teaching kali ini
ialah saya telah melaksanakan set induksi yang menarik perhatian dan merangsang
minat murid. Di samping itu juga, set induksi yang saya rancangkan menjurus ke arah
kesediaan minda murid seperti dikaitkan dengan pelajaran lepas, isu semasa dan
persekitaran. Saya juga menghubungkaitkan pengajaran saya dengan kehidupan
harian murid.
Suara yang terang dan jelas dalam
menerangkan maksud bersuci dan najis telah berjaya menarik minat murid terhadap
pembelajaran. Gambar jenis-jenis air dan sebagainya yang digunakan jelas telah
berjaya merangsang minda pelajar untuk berfikir tentang isi pelajaran.
Contoh-contoh air dan daun yang sebenar yang jelas dan menarik telah berjaya
memikat hati pelajar tentang kewujudan kepentingan bersuci dari najis di sekitar mereka.
No comments:
Post a Comment