Rancangan
Pengajaran Harian Bahasa Melayu
Tarikh
: 07 November, 2012
Masa
: 9.00 – 10.00
pagi
Mata Pelajaran
: Bahasa Melayu
Tahun
: Tahun 2 Arif
(Dua)
Bilangan
Murid
: 15 orang
Tajuk
: Kebersihan Diri
Tema
: Kebersihan
Hasil Pembelajaran:
Fokus Utama:
Standard Kandungan: 4.4: Melapazkan dan memahami puisi
dengan intonasi yang betul
menggunakan bahasa yang indah secara
didik hibur.
Standard Pembelajaran: 4.4.1: Melapazkan pantun 2 kerat
dengan intonasi yang betul
secara didik hibur.
Objektif Pelajaran:
Pada akhir
pelajaran ini murid-murid dapat:
1. Murid dapat
melapazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang betul.
2. Murid dapat membaca
baris-baris pantun dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi
yang betul.
3.
Murid dapat menulis dan menyesuaikan pantun dua kerat berdasarkan gambar yang diberi
Sistem Bahasa:
i)
Morfologi – Kata Nama Am
Pengisian Kurikulum
a. Ilmu :
Kajian Tempatan, Pendidikan Sivik
b. Nilai
: Syukur, bersih
c. Kemahiran
Bernilai Tambah:
i) Kecerdasan
Pelbagai: Verbal Linguistik
ii) Kemahiran
Belajar Cara Belajar: membaca dengan kritis, bacaan, mencatat
nota,
membuat rujukan
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid pernah melihat/memegang/mengguna potong kuku, sabun dan
colgate.
Bahan Bantu
Mengajar : lembaran kerja
Langkah Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
Langkah
/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Guru memperdengarkan Pantun 2
Kerat “Kebersihan Diri” kepada murid-murid.
2.Guru Bersoaljawab.
3. Soalan:
a) Apakah pantun yang diperdengarkan tadi?
b) Melalui pantun 2 kerat yang diperdengarkan ini, apa
yang kamu faham mengenainya?
c) Guru mengaitkan tajuk dengan pelajaran
hari ini.
|
1. Murid-murid mendengar pantun 2 Kerat yang dibaca
oleh guru
2. Murid-murid menyatakan tentang
maksud pantun 2 kerat.
3. Murid-murid diminta menyatakan faedah menjaga
kebersihan diri.
|
BBM: Lembaran Pantun
KBT:
Nilai:
·
Hormat
·
Yakin
·
Sihat
|
Langkah 1
(10 minit)
|
1. Petikan Pantun 2 kerat
2. Bertanya pada murid mengenai kefahaman mereka
mengenai teks yang diberikan
3. Guru menerangkan dengan lebih lanjut lagi berkaitan
isi teks tersebut
Soalan:
1) Apakah yang kamu faham tentang isi cerita / isi
penting pantun 2 kerat yang disampaikan itu?
4. Guru juga menerangkan tentang maksud isi pantun 2
kerat.
.
|
1. Murid-murid disediakan dengan sebuah teks pantun 2
kerat kefahaman yang berkaitan dengan
tajuk.
2. Murid-murid di kehendaki membaca petikan teks
tersebut dan menjawab soalan dengan ayat yang lengkap secara spontan.
3.Murid-murid menyatakan cara-cara menjaga kebersihan.
|
Bahan bantu mengajar:
Kemahiran Bernilai Tambah:
Nilai:
|
Langkah 2
Pantun 2 kerat
(20 minit)
|
Lembaran Kerja.
1. Mencatat pantun yang mengandungi maklumat kesihatan
3. Guru bimbing murid membuat latihan
2. Guru menyemak
jawapan murid dengan berbincang bersama-sama.
|
1) Murid-murid menjawab empat soalan berpandukan
jawapan yang diberi.
2) Murid-murid memberi jawapan dan berkongsi jawapan
mereka dengan rakan-rakan yang lain.
3) Lembaran kerja yang diberikan adalah berdasarkan
petikan teks pantun 2 kerat yang diedarkan.
|
BBM:
KBT:
Nilai:
|
Langkah 3
Lembaran Kerja pantun 2 kerat.
(20 minit)
|
Suaikan ayat
1. Guru mengarahkan murid menulis ayat berdasarkan
pantun 2 kerat yang disediakan dalam lembaran kerja.
·
Gambar disesuikan dengan ayat
Contohnya:
i) Beli sotong masak kari
kuku dipotong
kuman lari
ii) Ikan keli di atas rakit
Gosok gigi supaya tidak
sakit
2. Guru bimbing murid
3. Guru tanda lembaran/latihan murid
|
-Murid membina tiga ayat tentang kata ganda yang
diberikan
-Guru bersama murid menyemak jawapan yang dibuat
|
Bahan bantu mengajar:
Kemahiran Bernilai Tambah:
Nilai:
|
Langkah 4
(5 minit)
|
Penutup (kognitif)
Rumusan
Penilaian
|
-Guru merumuskan secara keseluruhan isi pelajaran yang
di sampaikan pada hari ini
-Guru bertanya kembali kepada murid untuk menguji
kefahaman murid-murid terhadap isi pelajaran yang disampaikan pada hari ini
terutama nilai-nilai yang boleh diterapkan dalam diri.
-Murid membaca pantun 2 kerat ”Kebersihan Diri”
|
BBM
KBT
Nilai:
|
No comments:
Post a Comment