Prinsip-prinsip
Pendidikan Pemulihan Matematik
Pengenalan
Kesediaan
Matematik
Kesediaan belajar merujuk kepada keadaan dalaman individu
yang bersedia dan berupaya untuk mempelajari sesuatu dengan tujuan memperoleh
pengalaman pembelajaran yang lalu.
Thorndike (1913) mengemukakan hukum kesediaan yang
dirumuskan secara ringkas seperti berikut:
i.
Apabila seseorang itu bersedia untuk melakukan sesuatu
tindakan, dan berjaya melakukannya, maka tindakan ini akan membawa kepuasan
kepada dirinya.
ii.
Apabila seseorang individu bersedia untuk melakukan
sesuatu tindakan, tetapi tidak dapat melakukannya, maka individu ini akan
merasa kecewa.
iii.
Apabila seseorang individu belum bersedia untuk melakukan
sesuatu, tetapi dipaksa melakukannya, tindakan paksaan itu pula akan
menimbulkan perasaan duka cita ke atas dirinya.
Menurut Bruner (1966) Kesediaan belajar merujuk kepada
apa jua perkara yang dapat disampaikan secara berkesan kepada kanak-kanak pada
bila-bila peringkat perkembangan kematangannya.
No comments:
Post a Comment